ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
SLNIEČKO
Dátum prerokovania ŠKVP v pedagogickej rade : 23.8.2017
Dátum prerokovania ŠKVP v rade školy : 23.8.2017
Dátum vydania ŠKVP : 24.8.2017
Dátum schválenia zriaďovateľom : 23.8.2017
Meno, priezvisko riaditeľa : Katarína Stískalová
OBSAH
1. Názov školského vzdelávacieho programu ........................................................................ 3
2. Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania ....................................... 3
3. Stupeň vzdelania, ktorý sa dosiahne absolvovaním školského vzdelávacieho programu
alebo jeho ucelenej časti..................................................................................................... 4
4. Vlastné zameranie školy..................................................................................................... 4
5. Dĺžka dochádzky a formy výchovy a vzdelávania................................................................ 5
6. Učebné osnovy ................................................................................................................... 5
6.1 Východiská plánovania výchovy a vzdelávania v materskej škole................................. 5
7. Vyučovací jazyk.................................................................................................................... 6
8. Spôsob, podmienky ukončovania výchovy a vzdelávania a vydávanie dokladu o získanom
vzdelaní................................................................................................................................ 6
9. Personálne zabezpečenie ................................................................................................... 7
10. Materiálno-technické a priestorové podmienky................................................................ 7
11. Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní ............ 7
12. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia detí .................................................................... 8
13. Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov školy........................................... 8
14. Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov....... 9
„Slniečko“ svieti na všetky deti rovnako-na zdravé ,aj zdravotne znevýhodnené. Ráno rozjasňuje deň ,zohrieva líčka i srdiečka. Je zdrojom svetla a tepla. Bez slnka by nebol život na zemi. Deti sú naše slniečka-rozjasňujú deň, úsmevmi zohrievajú srdiečka. K tomu aby boli spokojné, šťastné, usmiate, im veľmi pomôžu aj nadobudnuté vedomosti a zručnosti zo školského vzdelávacieho programu. Názov slniečko sme vybrali preto, lebo je určený pre slniečka.
Cieľom predprimárneho vzdelávania je dosiahnuť optimálnu kognitívnu, senzomotorickú a sociálno-citovú úroveň ako základ pripravenosti na školské vzdelávanie a na život v spoločnosti. Školský vzdelávací program je zostavený tak, aby rešpektoval ciele výchovy a vzdelávania uvedené v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení neskorších predpisov.
dôsledky zdravotného znevýhodnenia.
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Predprimárne vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31. augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť. Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania.
4. VLASTNÉ ZAMERANIE ŠKOLY
Vychováva a vzdeláva zdravotne znevýhodnené deti s viacnásobným postihnutím.
Vytvára deťom špecifické podmienky pre ich úspešné vzdelávanie a uspokojovanie ich špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb.
Zabezpečuje odborný prístup vo vzdelávaní včasnou špeciálno-pedagogickou, psychologickou diagnostikou, výchovou a vzdelávaním podľa individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu.
Využíva individuálnu a skupinovú prácu s dieťaťom, používanie špeciálnych metód a foriem vyučovania, zaradenie špecifického obsahu, špecifický postup v hodnotení výchovno-vzdelávacích výsledkov, aplikácia alternatívnych foriem komunikácie, úzka spolupráca s rodičmi a iné, podľa individuálnej potreby konkrétneho dieťaťa, vyplývajúcej z odbornej diagnostiky.
Dĺžka dochádzky: od 1 do 4 rokov Na predprimárne vzdelávanie v materských školách sa prijíma spravidla dieťa od troch do šiestich rokov jeho veku, výnimočne možno prijať dieťa od dvoch rokov veku. Na predprimárne vzdelávanie sa prijíma dieťa, ktoré dovŕšilo šiesty rok veku a ktorému bol odložený začiatok plnenia povinnej školskej dochádzky, alebo mu bolo dodatočne odložené plnenie povinnej dochádzky.
Forma výchovy a vzdelávania: celodenná s umožnením poldennej prevádzky podľa rozhodnutia rodičov a zdravotného znevýhodnenia detí.
6. UČEBNÉ OSNOVY
Učebné osnovy tvoria vzdelávacie štandardy jednotlivých vzdelávacích oblastí najmenej v rozsahu Inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu pre materské školy v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6.1 VÝCHODISKÁ PLÁNOVANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA V MATERSKEJ ŠKOLE
Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole je vyjadrená v Dennom poriadku pre Súkromnú špeciálnu materskú školu Lipová 1736/2, Topoľčany, v ktorom sú uvedené odporúčané časy trvania jednotlivých foriem a činností dňa v materskej škole.
Pri plánovaní výchovno-vzdelávacej činnosti učiteľka vychádza:
jednotlivé výchovno-vzdelávacie oblasti prepájali.
Pri plánovaní aktivity a úlohy rozdeľujeme, dopĺňame a prispôsobujeme zdravotným znevýhodneniam detí, pričom vychádzame z individuálnych vzdelávacích programov, vypracovaných CŠPP.
Hlavné vzdelávacie aktivity sa striedajú v dvojtýždňovom intervale nasledovne:
1.TÝŽDEŇ
Pondelok-Rozumová výchova
Utorok-Hudobná výchova
Streda-Matematika
Štvrtok-Pracovná výchova
Piatok-Telesná výchova
2.TÝŽDEŇ
Pondelok-Rozumová výchova
Utorok-Literárna výchova
Streda-Jazyková výchova
Štvrtok-Výtvarná výchova
Piatok-Telesná výchova
6.2 TÉMY K PLÁNOVANIU
TÉMY |
PODTÉMY: |
September : Naša škôlka |
Kto som? Orientácia v okolí škôlky Kto – čo robí v našej škôlke? Domáce a hospodárske zvieratá |
Október: Pani Jeseň |
Jeseň – počasie, oblečenie Jeseň v sade – ovocie Jeseň v záhrade - zelenina Jeseň v lese (lesné plody, lesné zvieratá) |
November: Dopraváčik |
Dopravné prostriedky – podľa vonkajšieho vzhľadu Dopravné prostriedky – účel, miesto, pohyb Keď zasvieti SEMAFOR Nasadať, ideme! Bezpečne do škôlky (zhrnutie) |
December: Vianoce |
Moja rodina (vzťahy – matka, otec, dieťa,...) U nás doma (Kto - čo robí?) Vianoce v našej škôlke |
Január: Zima je tu |
Ročné obdobie – Zima Oblečenie v zime Zimné športy |
Február: Fašiangy |
Fašiangový karneval Farby – modrá, žltá, červená, zelená Časti dňa Vesmír |
Marec: Zdravie a choroba |
Ľudské telo (časti ľudského tela) Úraz a choroba Zdravá výživa Starostlivosť o zdravie |
Apríl: Jar k nám letí |
Veľkonočné zvyky Ročné obdobie – JAR Domáce zvieratá a ich mláďatá Jar v záhrade – jarné kvety |
Máj: Naše mamičky |
Deň matiek Kto – čo robí? Pracovné činnosti Hračky a predmety Farebný svet |
Jún: Vitaj Leto |
Sviatok detí Naše Slovensko Ročné obdobie – Leto Voľne žijúce živočíchy Výlet do ZOO |
6.3 UPLATNENIE VÝKONOVÝCH ŠTANDARDOV POČAS KAŽDODENNÝCH ČINNOSTÍ
INDIVIDUÁLNEJ PRÁCE A GRAFOMOTORICKÝCH CVIČENÍ
Denne |
Vzdelávacia oblasť/podoblasť |
Výkonový štandard |
Počas sebaobsluhy, hygieny, príchodu, odchodu zo škôlky
|
Zdravie a pohyb /Hygiena a sebaobslužné činnosti |
Má osvojené základné hygienické návyky(použitie toalety a toaletného papiera, umývanie rúk po použití toalety, umývanie rúk pred jedlom a po zašpinení sa atď. |
Ovláda základné sebaobslužné činnosti |
||
Aktívne sa zúčastňuje na príprave stolovania(desiata, obed, olovrant), používa príbor a dodržiava čistotu pri stolovaní |
||
Udžiava poriadok vo svojom okolí |
||
Zdravie a pohyb/Zdravie a zdravý životný štýl |
Opíše jednoduchú prevenciu prenesenia infekčného ochorenia/nekýcham na druhého/ a vznik zubného kazu/čistím si zuby/ |
|
Človek a spoločnosť/Základy etikety |
Volí vhodný pozdrav vzhľadom na aktuálnu situáciu a odzdraví primerane situácii |
|
Používa prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu |
||
Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania |
||
Správa sa ohľaduplne k deťom a dospelým |
||
Počas hier |
Človek a svet práce/Užívateľské zručnosti |
Manipuluje s drobnými predmetmi a rôznymi materiálmi |
|
Človek a spoločnosť/Základy etikety
|
Volí vhodný pozdrav vzhľadom na aktuálnu situáciu a odzdraví primerane situácii. |
Používa prosbu, poďakovanie, ospravedlnenie vzhľadom na aktuálnu situáciu. |
||
Rešpektuje dohodnuté pravidlá spoločensky prijateľného správania. |
||
Správa sa ohľaduplne k deťom i dospelým. |
||
|
Identifikuje pozitívne a negatívne ľudské vlastnosti. |
|
Spolupracuje v skupinovej činnosti na základe osobnostných predpokladov. |
||
Sústredí sa na činnosť na základe zapojenia vôľových vlastností. |
||
Dokončuje individuálnu alebo skupinovú činnosť. |
||
Vyjadruje pocity zo zážitku, vypočutej rozprávky alebo príbehu – pozitívne i negatívne. |
||
Reaguje spoločensky prijateľným spôsobom na aktuálne prejavy emócií – pozitívne i negatívne. |
||
Opíše aktuálne emócie. |
||
Detský kalendár
|
Človek a spoločnosť/orientácia v čase |
Správne používa pojmy: včera ,dnes, zajtra. Vie koľko má rokov, pozná ročné obdobie, príp.mesiac svojho narodenia Orientuje sa na elementárnej úrovni v časových vzťahoch dňa, týždňa, mesiaca ,roka |
|
Človek a spoločnosť/ Prosociálne správanie |
V dialógu vie vypočuť iných( deti, dospelých) Rozlišuje vhodné a nevhodné správanie Požiada o pomoc , keď si to situácia vyžaduje a poďakuje za pomoc od druhých Poskytne pomoc iným Podelí sa o veci Presadzuje sa v hre, alebo v činnosti spoločensky prijateľným spôsobom Nenásilne rieši konflikt Odmieta nevhodné správanie Uvedomuje si na elementárnej úrovni dôsledky svojho správania Pozná na elementárnej úrovni svoje práva a splniteľné povinnosti |
Počas individuálnej práce |
Vzdelávacia oblasť/podoblasť |
Výkonový štandard |
Počas hry s vkladačkami: Ľudské telo |
Človek a príroda/Človek |
Opíše základné fyz. funkcie ľudského tela-dýchanie, trávenie, pohyb, krvný obeh, zmyslové vnímanie |
Prezeranie encyklopédií |
Človek a príroda /Prírodné javy
Človek a spoločnosť/ geografia okolia
Človek a spoločnosť/ História okolia |
Opíše vybrané prírodné javy a podmienky zmeny ich fungovania na základe vlastného pozorovania a skúmania (svetlo a tiene, teplo a horenie, topenie a tuhnutie, vyparovanie, rozpúšťanie, zvuk, sila a pohyb) Pozná najznámejšie prírodné krásy regiónu-napríklad rieku, ktorá preteká cez daný región, pohorie, či vodú plochu Pozná najznámejšie prírodné krásy našej vlastinapr. Vysoké Tatry,alebo Dunaj Vymenuje niektoré historicky významné lokálne objekty, napr. hrad, zámok |
Šašo Tomáš |
Človek a spoločnosť/orientácia v okolí |
Opisuje známe trasy na základe orientačných bodov Uvedie adresu svojho bydliska Pozná verejné inštitúcie a služby vo svojom okolí a účel na ktorý slúžia(obchod, polícia, pošta, lekárska ambulancia) |
Práca s tabletom |
Matematika a práca s informáciami/Čísla a vzťahy Geometria a meranie
|
Bez zisťovania počtu rozdelí skupinku obrázkov na dve skupinky s rovnakým počtom Pomocou slov a slovných spojení hore, dole, vpredu, vzadu, nad ,pod, pred, za medzi, na,v,vpravo,vľavo, v rohu, v strede, dokresli obrázok poľa pokynov,dá pokyn na dokreslenie obrázka na určené miesto |
|
Geometria a meranie
|
Nakreslí, rozlíši, vymodeluje a pomenuje rovnú a krivú čiaru.
Využíva čiarový pohyb na spájanie bodov do obrazcov, kreslenie obrysov či identifikáciu cesty v obrazci (v bludisku, na jednoduchej mape).
Na základe pokynov daných pomocou symbolov ↓, ←, →, ↑ (alebo pomocou iných dohodnutých symbolov pre pohyb v štvorcovej sieti) sa dokáže pohybovať v štvorcovej sieti. |
|
Geometria a meranie
|
Odmeria vzdialenosť a určený rozmer predmetu (v skutočnosti, aj na obrázku) odhadom a pomocou určenej aj zvolenej neštandardnej jednotky (krok, dlaň, pomocný predmet). Výsledok merania vysloví počtom použitých jednotiek merania (v obore do 10).
Odhadom aj meraním porovná dva predmety podľa veľkosti určeného rozmeru (dĺžka, výška, šírka, hrúbka). Výsledok porovnania vysloví pomocou stupňovania prídavných mien (dlhší, kratší, širší, nižší, užší...). Pri usporiadaní 3 predmetov určí predmet s najväčším zvoleným rozmerom. Túto skutočnosť vysloví pomocou slov s predponou naj (najdlhší, najkratší, najužší, najtenší ...). Usporiada podľa veľkosti určeného rozmeru 3 až 4 predmety. V usporiadanom rade určí objekt na základe slov prvý, druhý, tretí, štvrtý, posledný, predposledný, pred, za, hneď pred a hneď za. Opíše polohu predmetov v usporiadanom rade a umiestni v ňom predmet podľa týchto pokynov. |
|
Logika |
Vytvorí (nakreslí) podľa daného vzoru (do 6 objektov) alebo pravidla jednoduchú postupnosť objektov. Pokračuje vo vytvorenej postupnosti predmetov alebo nakreslenej postupnosti obrázkov. Predmety môžu byť celkom odlišné, alebo sa líšia iba farbou či veľkosťou. Objaví a jednoducho opíše pravidlo postupnosti. Rozhodne o pravdivosti (áno/nie, platí/neplatí) jednoduchých tvrdení. Rozhodne, či daný objekt má/nemá danú vlastnosť. Zo skupiny objektov vyberie všetky objekty s danou vlastnosťou (napr. farba, tvar, veľkosť, materiál a pod.). Roztriedi objekty v skupine na základe určenej vlastnosti (napr. farba, tvar, veľkosť, materiál a pod.). Vytvorí dvojicu objektov na základe danej logickej súvislosti. |
|
Práca s informáciámi |
Ovláda základy práce s digitálnymi technológiami, vie ovládať digitálne hry či používať digitálne animované programy určené pre danú vekovú skupinu a pod. Na niektorej z dostupných digitálnych pomôcok (podľa možností konkrétnej materskej školy), ktorá simuluje pravouhlý pohyb v štvorcovej sieti (po štvorčekoch aj po vrcholoch), vie pomocou tlačidiel prejsť určenú trasu a to aj s prekážkami, pri tom zbiera a ukladá určené predmety, dodržiava správne poradie činností. Naraz dokáže naplánovať až 4 kroky takejto cesty. Na niektorej z dostupných digitálnych pomôcok (podľa možností konkrétnej materskej školy), vie kresliť, farebne vypĺňať uzavreté plochy, vyberať a umiestňovať obrázky. |
Rozvíjanie grafomotorických zručností |
||
Počas grafomotorických cvičení |
Jazyk a komunikácia/ Grafomotorické predpoklady písania
|
Kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyby dlane a prstov Kreslí grafomotorické prvky vyžadujúce pohyb zápästia Je schopné kresliť a písať vo vyznačených líniách Dokáže spojiť dva body čiarou, nakresliť kríž, prikreslení používa súvislé pravidelné pohyby smerujúce zľava doprava aj sprava doľava, kreslí čiary, kruhy Pri kreslení a grafomotorických činnostiach sedí vzpriamene, vzdialenosť očí od podložky je primeraná Pri kreslení a grafomotorických činnostiach drží ceruzku správnym spôsobom vyvíja primeranú intenzitu tlaku na podložku. |
7. VYUČOVACÍ JAZYK
V SŠMŠ Lipová 1736/2,Topoľčany sa výchova a vzdelávanie realizuje v slovenskom jazyku, štátnom jazyku Slovenskej republiky v zhode so zriaďovacou listinou SŠMŠ.
8. SPÔSOB, PODMIENKY UKONČOVANIA VÝCHOVY A VZDELÁVANIA A VYDÁVANIE DOKLADU O ZÍSKANOM VZDELANÍ
Predškolské vzdelávanie ukončuje dieťa spravidla v školskom roku, v ktorom do 31.augusta dosiahne šiesty rok veku a dosiahne školskú spôsobilosť.
Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o absolvovaní predprimárneho vzdelávania, ktoré vydáva materská škola pri koncoročnej slávnostnej rozlúčke s predškolákmi spojenej s odovzdaním darčeka na pamiatku ,detskou veselicou a pohostením.
Dieťa v závere predškolského veku získa elementárne základy kľúčových kompetencií. Formovanie týchto kompetencií je smerovaním, ktorého cieľom je dosiahnuť školskú pripravenosť a získať základy pre rozvíjanie schopnosti učiť sa v vzdelávať . Absolvent predprimárneho vzdelávania je pripravený na vstup do primárneho vzdelávania v základnej škole alebo špeciálnej základnej škole, podľa druhu a stupňa zdravotného znevýhodnenia.
9. PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE
Výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole vykonávajú učitelia predprimárneho vzdelávania, špeciálni pedagógovia, ktorí sú spĺňajú podmienky odbornej a pedagogickej spôsobilosti. Pomáhajú im asistenti. Prevádzková pracovníčka spĺňa požadované vzdelanie pre výkon činnosti a pracovného zaradenia. Vydáva deťom stravu, udržiava školský dvor, upratuje.
10.MATERIÁLNO-TECHNICKÉ A PRIESTOROVÉ PODMIENKY
Naša materská škola je dobre materiálne i technicky vybavená.
Disponujeme množstvom didaktických pomôcok, hračiek, edukačného softwaru aj softwaru pre logopedickú terapiu.
Priebežne dopĺňame nové moderné učebné pomôcky a odbornú literatúru.
Triedy sú vybavené moderným, variabilným a farebným nábytkom, ktorý rozvíja estetické cítenie detí, vyhovuje bezpečnosti a ochrane zdravia detí. Každá trieda je dostatočne vybavená spotrebným materiálom na výtvarné, motorické, pracovné činnosti na základe čoho môžeme kvalitne plniť ŠkVP. Trieda včielok je vybavená počítačom a tabletom s edukačnými hrami, trieda lienok interaktívnou tabuľou , čo nám umožňuje rozvíjať digitálnu gramotnosť detí a zvyšovať motiváciu pri edukácii. Obe triedy vyhovujú potrebám detí a umožňujú efektívne využiť priestor pre realizáciu cielených aktivít aj hrových činností.
Pre realizáciu pohybových aktivít a relaxačných cvičení využívame priestory triedy a za dobrého počasia školský dvor.
SŠMŠ sídli v areáli MŠ Lipová 1736/2 v Topoľčanoch. K dispozícii máme 2 triedy, jedna je predelená nábytkom na dve časti. Druhá časť slúži ako spálňa. Ďalšie miestnosti sú : jedáleň pre deti, hygienické priestory pre deti, šatňa, priestor pre uskladnenie učebných pomôcok a ostatného materiálu, miestnosť pre individuálnu prácu s deťmi a prácu učiteliek , hygienické priestory pre personál.
11. PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
· Pri činnostiach, ktoré si vyžadujú zvýšený dozor riaditeľka zabezpečí ďalšieho zamestnanca MŠ, ktorý pod vedením učiteľky dbá na bezpečnosť detí.
12. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ
13. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV ŠKOLY
Kontrolnú činnosť v materskej škole vykonáva riaditeľka školy, prípadne poverený pracovník. Je zameraná predovšetkým na plnenie cieľov a štandardov zo ŠVP. Kontrola musí byť systematická, motivačná a jej výsledky majú slúžiť na odstránenie nedostatkov, ktoré sa následne kontrolujú. Kontrolná činnosť sa uskutočňuje podľa plánu, náhodne aj podľa aktuálnej potreby (sťažnosti).
Je zameraná na všetkých zamestnancov a špecificky formou kontrolnej činnosti na samotnú výchovno-vzdelávaciu činnosť, ktorá zahŕňa učenie učiteľkou a učenie sa detí. Výsledky pedagogickej práce učiteliek sa odrážajú v správaní , konaní a úrovni vedomostí, zručností a návykov detí a naopak. Všetci zamestnanci sú hodnotení 1x počas školského roka podľa plnenia cieľov a úloh z plánu práce školy.
Priamy nadriadený v hodnotenom období priebežne zhromažďuje podklady pre hodnotenie, na základe ktorých hodnotí vykonávanie pedagogickej činnosti pedagogického zamestnanca. Súčasťou hodnotenia je hodnotiaci pohovor, ktorý vykoná priamy nadriadený so zamestnancom. Hodnotenie sa prevedie:
Problematika vnútorného systému kontroly a hodnotenia zamestnancov školy je podrobne rozpracovaná v ročnom pláne vnútornej kontroly školy.
14. POŽIADAVKY NA KONTINUÁLNE VZDELÁVANIE PEDAGOGICKÝCH A ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV
Vedenie materskej školy vynakladá úsilie na to, aby každý pedagogický zamestnanec mal vytvorené optimálne podmienky na štúdium a aby zvolené vzdelávanie pedagogickými zamestnancami bolo v súlade so ŠkVP a akceptovalo potreby a požiadavky špeciálnej materskej školy. Štvrťročne sa pedagogickí zamestnanci stretávajú na zasadnutí MZ.
Usilujeme o:
efektívneho informačného systému.
Vzdelávanie pedagogických zamestnancov je podrobne rozpracované v ročnom pláne kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov.
© 2013-2025 SŠMŠ Topolčany | Ochrana osobných údajov
Všetky práva vyhradené. | Tvorba web stránok Trenčín - Ján Ďuriga